A-L-·-L-E-L-O-P-À-T-I-Q-U-E-S

Un altre cop ens toca als de forest escriure el blog! Avui hem anat a l’estació d’esquí Port Ainé per fer volar un dron, i aconseguir imatges aèries dels boscos. Ens han explicat l’essencial per fer-los volar: què són, els tipus, què necessitem per utilitzar-los… i fins i tot ens han fet fer un examen! La Marta ha sigut la que ha encertat més preguntes i ha tingut l’honor de fer volar un dron petit, tot i que l’ha estampat contra els arbres més d’una vegada… A la tarda, els investigadors i col·laboradors del CREAF ens han explicat el seu projecte Alerta Forestal, un projecte que consisteix en aconseguir imatges dels boscos de Catalunya on hi ha algun tipus d’afectació: sequeres, nevades, ventades i plagues com la processionària. És un projecte de ciència ciutadana, que vol dir que la ciutadania i els científics amateurs poden col·laborar en la investigació, en aquest cas fent fotos de zones afectades i penjant-les a la base de dades amb una app.

Els companys d’astro s’han dedicat a reduir les dades de les observacions que van fer ahir a la nit i abans d’ahir. A la tarda han fet espectrografia i fotometria.

Avui els de fotosíntesi han tingut dos investigadors nous, el Camilo i la Shababa. Els de fotosíntesi ens han demanat que des del blog els saludéssim. Durant el dia han estudiat com la llum afecta a la matèria, també han estudiat diferents tipus de llum i per últim han fet diferents solucions de tints per veure què absorbeix més la llum.

El biodiversos avui només han fet teoria i han estudiat l’evolució de les espècies. Al llarg del dia també han rebut i analitzat els resultats d’unes mostres que van seqüenciar la setmana passada i que havien enviat al laboratori per analitzar.

Els companys de proteïnes, per fer més fàcil l’aprenentatge tenen un eix d’animació relacionat amb Harry Potter. Avui els hi han “robat” unes plaques amb bacteris i fongs que havien agafat de MónNatura. Han aplicat la tècnica d’electroforesi per veure qui els hi ha robat les plaques. Esperem que en els pròxims dies ho descobreixin...

Al final del dia, hem fet les presentacions d’astrobiologia per grups, en què cada membre del grup era d’un projecte diferent. L’activitat consistia en explicar si seria possible la vida en l’exoplaneta que teníem assignat. Les presentacions les hem fet en anglès ja que la divulgació científica normalment es fa en aquest idioma. Han sigut dues hores intenses escoltant les diverses teories i idees dels altres grups. Hi ha hagut molta varietat i molts enfocaments diferents. Després de sopar hem comentat les presentacions i les diferents teories amb els companys d’altres grups i els investigadors, aquests han aprofitat per aportar una visió més científica. Els investigadors també ens han explicat l’equació de Drake, una equació que determina la probabilitat de trobar vida extraterrestre.

Segurament quan heu vist el títol us haureu preguntat, perquè posa al·lelopàtiques? I a més a més separat amb guions, doncs aquí bé la resposta: hi ha plantes que alliberen unes substàncies per a que les altres plantes no hi creixin al costat, i això és el que li passa a les lletres del títol.

Anna Borràs, Carla Arenòs, Ferran Tubert, Jana Corominas, Lara García, Marta Pérez, Marta Sarrasí, Pau Romà, Peter Ivanov i Roger Coris.